چرا محرم اولین ماه قمری است؟
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۹۲۷۲۰
به گزارش جام نیوز، در سال 412 میلادی، یعنی حدود دو قرن پیش از ظهور اسلام، سران قبلیه های عرب در مکه، برای یکسان سازی و سامان دادن به پیوستگی و اسامی ماه های عرب، گرد هم آمدند. جلسه یاد شده در منزل کلاب بن مرة، جد پنجم پیامبر شکل یافت.
محرم به معنای حرام شده است. پیش از اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام میدانست و ترک مخاصمه میکرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در توضیح این که چرا ماههای دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمیشود میتوان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع میشد به آن محرم گفتند.
پس این نامگذاری مربوط به دو قرن قبل از اسلام است و این ماه در همان زمان ماه اول قمری قرار داده شده است.
حال سوال این است روز اول هجرت در اول ربیع الاول قرار داشته که مبدا تاریخ هجری قمری است اما ماه اول مطابق سنت های گذشته اعراب جاهلی همان محرم قرار داده شده است؟
در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث نشده بود, مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز میگردید. علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز میگشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید میشدند.
با هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیعالاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(تاریخ طبری, ج3، ص923) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا میگفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»
شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماهها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سالهای پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار میگرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده میشد.
گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمانهای متعدد نظیر صلح، خراج، جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسهای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟ امیرمومنان علی بنابیطالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».
پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیعالاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیعالاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت باشد» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار میدهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند که از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پیامبر به مدینه بود.
العالم/206
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۲۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شگفتیآفرینی ژاپن در ماه: ماهنشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد
ماهنشین هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه یا بهاختصار اسلیم در شاهکاری حیرتانگیز، از سه شب قمری جان سالم به در برده است. فضاپیماهای ماهنشین معمولاً فقط برای یک روز قمری، معادل تقریباً دو هفتهٔ زمینی دوام میآورند؛ زیرا شبانگاه ماه آنقدر طولانی و سرد است که باتری و تجهیزات الکترونیکی فضاپیماها را خراب میکند.
به گزارش خبرآنلاین و به نقل از زومیت، تعداد بسیار کمی از ماهنشینها برای دوام آوردن در دمای شبانهٔ ماه ساخته شدهاند. در این مدت تقریبا ۲ هفتهای، دما میتواند تا منفی ۱۳۳ درجهٔ سانتیگراد کاهش یابد. اسلیم نیز قرار نبود بتواند شبانگاه ماه را بهسلامت پشت سر بگذارد؛ زیرا هیچ گرمکن یا عایق خاصی برای گرم نگاهداشتن وسایل الکترونیکی فضاپیما تعبیه نشده بود.
برنامهٔ اولیهٔ ژاپن این بود که با فرارسیدن اولین شبانگاه در محل فرود ماهنشین، پایان مأموریت رقم بخورد؛ درنتیجه کمتر از دو هفته پسازآنکه اسلیم در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۹ دی ۱۴۰۲) به ماه رسید، هیچکس انتظار نداشت که فضاپیما دوباره از خواب بیدار شود؛ اما در ۲۵ فوریه ۲۰۲۳ (۶ اسفند)، خورشید بر فراز محل استراحت اسلیم در نزدیکی قطب جنوب ماه طلوع و با تاباندن پرتوهای خود روی فضاپیما، آن را بیدار کرد.
در کمال تعجب، تیم مأموریت اسلیم روی زمین دستبهکار شد و به ماهنشین دستور داد تا از محیط اطراف خود تا شبانگاه بعدی، زمانی که انتظار میرفت مأموریت واقعاً دیگر تمام شود، عکسبرداری و اندازهگیری کند. در اواخر ماه مارس، خورشید بار دیگر طلوع کرد و فضاپیما دوباره روشن شد و شروع به ارسال دادهها به زمین کرد.
شرح عکس: تازهترین تصویر ماهنشین اسلیم از سطح ماه
از هر نظر، بیدار شدن دوبارهٔ اسلیم موفقیتی خیرهکننده بود. این دستاورد در حالی حاصل شد که فضاپیما به شکل وارونه روی یک شیب قرار دارد. بااینحال، شگفتیآفرینی اسلیم همچنان تمام نشده بود؛ زیرا فضاپیما ۲۳ آوریل(۴ اردیبهشت)، پس از سومین شب قمری، بار دیگر از مرگ بازگشت.
حساب رسمی اسلیم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اسلیم عملکردهای اصلی خود را حتی پس از سه شب اقامت در ماه حفظ کرده است.» تصویر جدیدی از سطح ماه که به اشتراک گذاشته شده است، نشان میدهد که ماهنشین بار دیگر بهسختی مشغول جمعآوری دادههایی است که نهتنها به ما در درک ماه کمک میکنند، بلکه میتوانند موجب ساخت فضاپیماهایی شوند که قادر به زنده ماندن در شبانگاه ماه باشند.
۵۴۵۴
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900020 ذوالفقار دانشی