ثبت سبک جدید عزاداری در تاریخ کرونا
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۵۴۳۹
خبرگزاری مهر؛ مجله مهر_مرضیه کیان: چه کسی فکرش را میکرد کرونا به پیک پنجم برسد و دومین محرممان را هم با حسرت همراه کند؟ هرچند در این دو سال کرونا روی همه چیز تأثیر گذاشته و همه برنامهها را مختل کرده، اما برای ما بچه شیعهها که دلمان برای محرم و صفر بیتاب است و تمام بیقراریهایمان را در طول سال جمع میکنیم تا در روضه اباعبدالله، گوشهای پیدا کنیم که هر چه در دلمان سنگینی میکند را میان روضه ضجه بزنیم و دل سبک کنیم، کار نشد ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ما در این دو سال خیلی چیزها دیدیم که باورش برایمان سخت بود؛ از آن اوایل شروع کرونا گرفته که نیم صورتمان پشت ماسکها پنهان شد و خیلی از غم و شادیها را متوجه نشدیم و از دست دادن و روبووسی کردن و در آغوش گرفتن عزیزانمان محروم شدیم تا شنیدن خبر یکبهیک عزیزان و اسطورههای کشورمان که هر چند وقت یکبار شوک عجیبی بهمان وارد کرد. از بینصیب ماندن و ماهها دوری ز بستگان و مادربزرگها و پدربرزگها گرفته که مبادا ناقل این ویروس لعنتی باشیم برایشان که چه بسا در این دوریها خیلیهایشان را از دست دادیم و دیدارمان ماند به قیامت تا حسرت یک زیارت درستدرمان و پابوسی امام رضا جانمان و پیادهروی اربعین که بدجوری عادت کرده بودیم و حالا حناق شده بیخ گلویمان و با دیدن عکس و تصویری از ضریح شش گوشه، آه کشیدن کمترین عکسالعملمان است.
مجالس عزاداری مصور در لنز دوربینها
از پارسال که کرونا تاریخ جدیدی را در برگزاری مراسم رقم زد و توان مقابله با دلهای بیقرار آکنده از محبت اهل بیت علیهالسلام را نداشت، سبک جدیدی از مراسم عزاداری را در لنزهای دوربین برای تاریخ ثبت کرد.
کرونا با تمام بی انصافیهایی که داشت، زورش نرسید که مراسمهای عزاداری را به چهاردیواری خانهها محدود کند و از طرح «هر خیابان یک حسینیه» که از سال گذشته شکل گرفت، کوچهها و خیابانها تبدیل به حسینیههایی شدند با وسعت بزرگتر و این طرح در کل کشور گسترش پیدا کرد. با طرح «هر خیابان یک حسینیه» شور حسینی در هر محله با خلاقیت جدیدتری خودنمایی کرد و بعد از دستور ستاد ملی مقابله با کرونا که بنا شد مراسمها در فضای مسقف برگزار نشود، سقف حسینیهها وسعتی پیدا کرد به پهنای آسمان.
حسینیه اعظم زنجان با بیش از یک قرن قدمت و تمام آئین و سنتهای دیرینهاش، که علاوه بر ابهت خود حسینیه، جمعیت باشکوهی گرد هم جمع میشدند تا به سرزنان و سینهزنان، عزای حسینی را برپا کنند، متفاوتتر از سالهای قبل با نظمی بینظیر در صحن حسینیه دهه اول محرم را برپا میکنند.
مدارس هم که به واسطه کرونا تعطیل شده ولی در این دو سال چند بار به بهانه پخت و پز نذورات و برگزاری هیئتها باز شده. درست است که کرونا مدارس را تعطیل کرده ولی باز خودش بهانه شده تا با شروع محرم، درهایش باز شود. با این تفاوت که این بار به جای آموزش درس الفبا، درس آزادگی میدهد.
بسیاری از مدارس در سراسر کشور با مواد ضدعفونیکننده و ماسک به میزبانی هیئتها رفتند؛ مدارسی که سیاهپوش شده بودند و صندلیهایی که در صفهای منظم و با رعایت فاصله در انتظار عزادارن بود مانند مدرسه سیدالشهدای تبریز.
ساکنین محله جوادالائمه بجنورد میهمان روضههای امام حسین (ع) جلوی منازل شهدا هستند، شاید با این کار میخواهند با سوگواری برای جوان شهید کربلا که مقابل چشمان پدر اربا اربا شد، التیامی باشند برای خانواده شهدا که هر سال با حضور در روضهها و تعزیهها غمشان را با غم اباعبدالله در لحظه شهادت حضرت علی اکبر (ع) شریک میشدند.
عکس
اهالی شهر قزوین هم کوچههای مزین به نام شهدا را حسینیه کردهاند؛ در سادگی توصیف ناپذیر مقابل عکس شهید، زیلویی میاندازند و روح و جانشان را با روضهخوانی روضهخوان صیقل میدهند و رقیق میشوند.
همسایههای امام رضا جانمان و خواهرشان در ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد و در صحن مدرسه فیضیه در قم که در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) است، برگزار میشود و به خاندان آلالله عرض تسلیت میکنند.
نوزادان حسینی در اولین جمعه ماه محرم همنوا با شش ماه دشت کربلا روی دستان مادران در مراسم شیراخوارگان حسینی در فضاهای باز استان خرمآباد، شهرک شاهد خراسان شمالی، استان آذربایجان غربی، امامزاده سلیمان بن علی (ع) بوشهر و استانهای دیگر در آغوش مادران، به یاد دردانه ابا عبدالله الحسین (ع) لالایی سر دادند و اشک ماتم ریختند.
سوگواره «احلی من العسل» نیز در ششمین روز از ماه محرم به یاد رشادتهای حضرت قاسم (ع)؛ جگرگوشه امام حسن (ع) که به یاری عمو لبیک سر داد و در آغوشش پرپر زد، با حضور نوجوانان همدانی، اردبیلی و بوشهری در میدان امام، در محل صحن قزل باش بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی و امامزاده سلیمان بن علی (ع) برگزار شد.
اگر چه در گذشته مراسم عزاداری بیشتر مختص هیئتها و مساجد بود، اما حالا که بیمعرفتیهای سویههای کرونا که اصلاً معلوم نیست اگر کل این ویروس را در سرتاسر جهان جمع کنیم به چند گرم میرسد که اینطور دارد میتازد و لرزه بر جان آدمی انداخته، شور حسینی جور دیگری در دل محبان اباعبدالله شعلهور شده و حالا تمام کوچههای شهر و نقطهنقطه کشور میزبان عزای سر سلسله عشاق، امام حسین (ع) هستند.
کد خبر 5282816 مرضیه کیانمنبع: مهر
کلیدواژه: ورزشگاه امام رضا ع ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس کرونا استان آذربایجان غربی امام حسین ع هیئت مذهبی محرم 1400 پروتکل های بهداشتی کربلا اربعین حسینی خرم آباد قزوین تبریز مدرسه فیضیه مراسم عزاداری محرم 1400 صفحه اول روزنامه ها اینفوگرافیک ماه محرم مطبوعات ایران دکه روزنامه محمود کریمی میثم مطیعی امام حسین ع نقاشی کربلا عاشورا مداحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا ادعای سید حسین نصر دربارهی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به تازگی ویدیویی از یک گفتوگوی قدیمی با دکتر سید حسین نصر، رئیس دانشگاه آریامهرسابق(صنعتی شریف) در سالهای پیش از انقلاب و رئیس دفتر فرح پهلوی در فضای مجازی بازنشر شده که او در آن ادعا کرده «سازمان امنیت پیشتیبانی بسیار قوی از شریعتی میکرد در دانشگاه فردوسی. [شریعتی با ساواک] به نحوهای همکاری یا عضویت داشت. او میگفت این کار را برای پیشبرد اهداف انقلابی میکرد. پولهای حسینیه ارشاد توسط سازمان امنیت میآمد. ثابتی طرفداری عجیب و غریبی از شریعتی کرد. میگفت افراد و جوانان را از کمونیسم برمیگرداند. آنها [ساواک] گزارش شدیدی علیه من برای شاه فرستادند. من دلایل خودم را برای شاه گفتم. شاه گفت کاری به کار شریعتی نداشته باشید.»
مرکز اسناد انقلاب اسلامی بهتازگی اسنادی را منتشر کرده که بهروشنی نشان میدهند شریعتی همواره مورد سوءظن ساواک بوده است. در ادامه گزارش مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این باره و نیز اسنادی را که در این زمینه منتشر کرده است میخوانید:
۱۳ سال قبل پرویز ثابتی، مدیرکل اداره سوم (امیت داخلی) ساواک در کتاب خاطراتش ادعاها درباره هماهنگی و همکاری شریعتی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور برای برنامههای سخنرانی در حسینیه ارشاد را رد کرده بود: «اینکه ساواک به او کمک کرده باشد که چنین فعالیتهایی را انجام بدهد، به کلی بیپایه و اساس است. چون او در ابتدا، علاوه بر حمله به شیعه افراطی و اسلام عقبمانده، به مارکسیسم نیز حمله میکرد و در آن زمانها، هنوز مارکسیسم در بین دانشجویان جذبه داشت، ما موافقت کردیم تا در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس کند، منتها او غالبا اینطرف و آنطرف در حال سخنرانی بود… ما او را لانسه نکردیم. صرفا موقعی که میخواست در دانشگاه فردوسی مشهد استادیار بشود، صلاحیت وی را تایید کردیم و بعد که خواست برود فرانسه، اجازه خروجش را تایید کردیم. پس از بازگشت، شروع کرد به زیادهروی و افراط که بازداشتش کردیم… ۶ ماه بعد قبول کرد که یک سلسله مقالاتی ضد کمونیستی بنویسد و مینوشت در پاورقی روزنامهها چاپ میشد… او را آزاد کردیم به شرط آنکه به نوشتن مقالات ضد کمونیستی در خارج از زندان ادامه دهد اما او به بهانه مریضی ادامه نداد و بعد دوباره مخفی شد.»[۱]
گزارشهای پرشماری از ساواک در گنجینه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری میشود که گویای سوءظن دائمی، نظارت و مراقبت بر سخنرانیها و آثار دکتر علی شریعتی است.
یکی از این اسناد، کسب تکلیف اداره کل سوم ساواک به ریاست ثابتی، از سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص جلوگیری از سخنرانی شریعتی و تحت مراقبت قرار دادن او و کنترل انتشارات حسینیه ارشاد «به دلیل سخنرانیهای نامبرده علیه مصالح کشور و انتشار کتب ضد رژیم توسط آن» است:
«درباره دکتر علی شریعتی مزینانی
محترما باستحضار میرساند.
فعالیتهای مذهبی حسینیه ارشاد در واقع قائم به وجود دکتر علی شریعتی مزینانی که به طور نسبتا مرتب در این حسینیه سخنرانی مینماید میباشد، این شخص در گذشته فعالیتهای خلافی را علیه مصالح کشور انجام میداده که بعدا در ظاهر خود را فردی که قصدش مبارزه با عناصر منحرف میباشد قلمداد و در زمینههای مذهبی شروع به فعالیت کرده و با گام گذاشتن در حسینیه ارشاد در این زمینه تلاشهای زیادی از خود نشان میدهد.
آنطوری که نوشتهها و اظهارات یادشده نشان میدهد در جریان فکری مشارالیه هیچگونه تغییری به وقوع نپیوسته، بلکه وی با هوشیاری کامل مقاصد خود را در پوشش مسائل مذهبی به مستمعین اظهاراتش و خوانندگان کتبی که انتشار میدهد، ارائه میکند و هر روز گام جدیدی در این راه برمیدارد. در طرز تفکر نامبرده وجوه تشابه بسیاری با عناصر سازمان آزادیبخش ایران وابسته به جمعیت به اصطلاح نهضت آزادی مشاهده میگردد، و وجه تمایز او با این افراد صرفا عدم اظهار نیات خود به طور آشکار و ارائه آن در قالبهای خاص مذهبی است و به طور کلی میتوان نامبرده را عامل اصلی وقایعی که در حسینیه مذکور میگذرد دانست زیرا هیاتمدیره و گردانندگان حسینیه موصوف نیز تحت تاثیر و نفوذ وی میباشند و در واقع آلت بلاارادهی وی هستند.
نکتهی دیگری که در خصوص وضعیت حسینیهی مورد بحث شایان توجه و امعان نظر است انتشارات حسینیهی مزبور میباشد که بدون هیچ کنترل و کسب مجوزی صورت میگیرد. قسمت انتشارات حسینیهی مذکور مطالب مذهبی و سخنان نامبرده را به صورت کتب مختلف و نشریات و جزوات متعدد در اختیار عناصر مذهبی قرار میدهد و قبل از انتشار به علت آنکه مجوز قانونی مانند انتشار سایر کتب از مراجع مسئول اخذ نمینمایند مطالب خود را در پوششهای مناسب به خوانندگان تلقین میکند و خلاصهی دو کتاب شهادت و از کجا آغاز کنیم که به شرح پیوست از عرض میگذرد مؤید این امر میباشد.
با عرض مراتب بالا چنانچه صلاح دانسته شود نام یادشده از سخنرانان حسینیهی مذکور حذف و شدیدا تحت مراقبت قرار گیرد و انتشارات حسینیهی مزبور نیز به دقت کنترل و ترتیبی اتخاذ گردد قبل از انتشار هرگونه کتاب و نشریهای مطالب آن مورد بررسی و پس از کسب اجازه مبادرت به انتشار آن نمایند. موکول به رای عالیست.»
چهار روز بعد از این گزارش، مکاتبهی دیگری صورت میگیرد که دو ماه بعد از آن (۴ر۱۱ر۵۱) منجر به نامهی رئیس ساواک با شهربانی کل کشور در خصوص جمعآوری بعضی از آثار دکتر شریعتی میشود.
دربارهی کتب تالیفی دکتر علی شریعتی مزینانی
پیرو شماره ۹۸۵۴ر۳۱۲ – ۲ر۹ر۵۱
دکتر علی شریعتی مزینانی که از عناصر ناراحت و مخالف دولت میباشد و قبلا با سخنرانی در حسینیه ارشاد و برخی از کانونهای دانشجویی مبادرت به ایراد سخنان تحریکآمیز مینمود، به موازت اینگونه اقدامات، و از طریق انتشارات حسینیه ارشاد و با سوءاستفاده از اینکه نشریات حسینیهی موصوف وسیله مقامات مسئول به طور کافی کنترل نمیشد، کتب تحریکآمیزی تالیف و منتشر نموده بود. اما پس از بسته شدن حسینیه ارشاد تهیه و توزیع اینگونه کتب و جزوات پایان نگرفت به طوریکه هماکنون جزوهها و کتابهای مزبور از تهران به اکثر مناطق کشور ارسال گردیده و میگردد. با توجه به اینکه شخص نامبرده سعی نموده در اینگونه کتب با قلب حقایق دین مبین اسلام و نتیجهگیریهای گمراهکننده، از اعتقادات مذهبی افراد سوءاستفاده نموده و آنها را به سوی فعالیتهای مضره سیاسی سوق دهد، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به جمعآوری کتب تالیفشده وسیله نامبرده بالا که لیست اسامی آنها به پیوست ایفاد میگردد، در تهران و سایر نقاط کشور اقدام و نتیجه را به این سازمان اعلام نمایند.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور - ارتشبد نصیری
۱- از کجا آغاز کنیم
۲- شهادت
۳- یکبار دیگر ابوذر
۴- علی، مکتب، وحدت و عدالت
۵- امت و امامت
۶- روش شناخت اسلام
۷- مسئولیت شیعه بودن
۸- شیعه علوی و شیعه صفوی
۹- اسلامشناسی (جزوات متعدد)
برآیند اسناد و گزارشهای ساواک نه تنها موید ادعای دکتر نصر دربارهی همکاری شریعتی با ساواک نیست، بلکه برخلاف آن آثار و سخنرانیهای او را «تحریکآمیز» تشخیص داده و درصدد جمعآوری و تعطیلی آن برآمدند.
پینوشت:
۱. در دامگه حادثه، خاطرات پرویز ثابتی به کوشش عرفان قانعیفرد صص ۲۸۰-۲۷۹
۲۴۵۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899765